نوع رشتهای (string) برای ذخیره متن مورد استفاده قرار میگیرد. در گولنگ متن ها با استاندارد یونیکد و به صورت UTF8 نگهداری میشود.
Unicode یک استاندارد جهانی برای نمایش، ذخیره و تبادل کاراکترهای متنی است. این استاندارد هدفش این است که همهی کاراکترهای موجود در تمامی زبانهای زنده و مرده دنیا، به همراه علائم و نشانهها را پوشش دهد.
Unicode به هر کاراکتر یک کد یکتا (code point) اختصاص میدهد. برای مثال، حرف A دارای کد یکتای U+0041
و کاراکتر ش در زبان فارسی دارای کد یکتای U+0634
است. Unicode فقط یک نقشهی منطقی از کاراکترها به کدهای یکتا است و نحوهی ذخیرهسازی فیزیکی این کدها را مشخص نمیکند.
UTF-8 (که مخفف "8-bit Unicode Transformation Format" است) یک روش کدگذاری (encoding) برای ذخیره و انتقال کاراکترهای یونیکد است. یعنی روشی است که کدهای یکتای Unicode را به بایتهای فیزیکی تبدیل میکند. UTF-8 از 1 تا 4 بایت برای نمایش هر کد یکتا استفاده میکند.
package main
import "fmt"
func main() {
var name string = "John Doe"
fmt.Println("Name:", name)
}
بعضی مواقع نیاز دارید چندین داده متنی رو به هم بچسبونید, برای اینکار میتونید از عملگر +
استفاده کنید:
package main
import "log"
func main() {
x := "Hello"
y := ", World!"
z := x + y
log.Println(z)
}
داده های غیر متنی را نمی توان با استفاده از +
به هم چسبوند, یکی از راه های چسبوندن داده های غیر متنی استفاده از پکیج fmt
است:
package main
import "fmt"
func main() {
a := "There are"
b := 2
c := "men in the room."
d := fmt.Sprintf("%s %d %s", a, b, c)
fmt.Println(d) // There are 2 men in the room.
}
رشتهها بخش مهمی از هر زبان برنامهنویسی هستند و در Go نیز ابزارهای متعددی برای کار با آنها وجود دارد که در بخش های بعدی به صورت مفصل تری به آنها خواهیم پرداخت.
قسمت قبل: نوع داده بولین (boolean) | گولنگ به زبان ساده
قسمت بعد: نوع داده slice | گولنگ به زبان ساده