ثابت یا const همانند متغیری است که مقدار آن در زمان اجرای برنامه قابل تغییر نیست. برای تعریف ثابت ها در گولنگ از const به همراه نام و مقدار مورد نظرمون استفاده میکنیم.
package main
import "log"
const name = "test"
func main(){
log.Println(name)
}
ثابت ها میتوانند دارای تایپ مورد نظر ما باشند. در مثال زیر یک ثابت با تایپ string تعریف میکنیم:
package main
import "log"
// تعریف ثابت با نوع داده متنی
const name string = "test"
func main() {
log.Printf("data type is: %T and value is: %v", name, name)
}
هنگامی که برای یک const دیتا تایپ مشخص کنیم, اون const رو فقط و فقط در جایی میتونیم استفاده کنیم که دیتاتایپ یکسانی دارد:
package main
import "log"
const minuteSeconds = 60 // یک ثابت بدون دیتا تایپ
const dayHours int = 24 // یک ثابت با دیتا تایپ
func main() {
var (
x int
y int32
)
x = minuteSeconds
y = minuteSeconds
log.Println(x, y)
x = dayHours
y = dayHours // این خط با خطا روبرو میشود
log.Println(x, y)
}
در کد بالا میبینم که مقدار ثابت minuteSeconds را به این دلیل که دارای دیتا تایپ نیست میتوان در هردو متغیر x و y ذخیره نمود اما ثابت dayHours دارای نوع int است بنابراین نمیتوان مقدار آن را در متغیر y ذخیره کرد زیرا این متغیر دارای نوع int32 است.
جمع بندی
توی این قسمت با const آشنا شدیم. دیدیم که میتوان نوع ثابت را مشخص کرد که باعث می شود رفتار متفاوتی در هنگام استفاده از خود بروز دهند.
قسمت قبلی: متغیرها | گولنگ به زبان ساده
قسمت بعدی: اعداد | گولنگ به زبان ساده